Gästinformation

Här följer viktig information till dig som hyr en stuga eller lägenhet av Hemavan Alpint.

Vid bokning av en stuga/lägenhet godkänner du bokningsvillkoren vilket innebär att du har vissa rättigheter och skyldigheter. Det kan vara bra att ha läst igenom villkoren så du är väl införstådd i vad det innebär att hyra en lägenhet eller stuga av Hemavan Alpint AB (HAAB). Om det skulle uppstå olägenhet eller skada kan du i värsta fall bli skadeståndsskyldig.

HAAB har inga egna fastigheter utan utgör förmedlare för privatpersoner eller företag som vill hyra ut sina fastigheter.

Kontakta oss

Har du frågor om din bokning nås kundservice på +46 (0)954-30150, knappval 1
Frågor rörande boendet; +46 (0)954-30150, knappval 2
Jour +46 (0)70-226 40 97 kvällstid ska endast kontaktas om ärendet är av akut slag så som elfel, vattenläcka etc. och inte kan vänta till kommande arbetsdag.

Ankomst & Nyckelkod

Ankomst från kl. 15.00.

Nyckelutlämning sker via kodbox som sitter placerad vid varje lägenhet/stuga. Vissa objekt har kodlås på dörren.

Koden till ditt bokade boende skickas ut per mejl senast en dag innan din ankomst. Har du inte fått något mejl? Kolla din skräppost eller kontakta kundservice.

Vid utcheckning används QR-koden som finns vid ytterdörren i din stuga/lägenhet.

Felanmälan

Om du upptäcker något problem eller skada i boendet meddela oss så fort som möjligt genom att använda QR koden i boendet och beskriva felet. Vid akuta problem nås vaktmästare via +46 (0)70 226 40 97.

Vi har även en jour dygnet runt som kan hjälpa till vid akuta större problem så som vattenläckage, elfel etc. Denna ska INTE kontaktas om problemet är av så enkel natur att det kan vänta till nästkommande morgon då ordinarie vaktmästare kan nås. Jouren når du på +46 (0)70-226 40 97.

Hitta till ditt boende

Hemavan växer och ibland har varken gatuskyltar eller husnummer hunnit komma på plats. Bästa sättet att hitta till ditt boende är att använda hitta.se med satellitkarta. Våra boenden är markerade med en grön ”Hemavan” skylt.

Se också våra boendekartor.

Avresa & Avsyning

Vid avresa ska boendet städas enligt följande städinstruktion.

Senast kl 11 ska boendet vara städat och redo för nästa gäst. Checka ut via QR-koden som finns vid ytterdörren i din stuga/lägenhet.

För boenden där städning ingår eller där gästen köpt avresestädning ska boendet vara lämnat och utcheckat kl 11. Sortering av avfall och diskning skall gästen alltid göra, även om man köpt städning.

Vi avsynar boendet efter gästens vistelse och ej godkänd kontroll eller skada faktureras i efterhand.

Har något hänt eller gått sönder under er vistelse? Meddela oss via +46 (0)954-30150 eller via QR koden i boendet.

Avresestäd & Sänglinne

Avresestädning och sänglinne bokas som en tilläggsprodukt i samband med boendebokningen. Det ingår alltså INTE i boendet om det inte står det. I många av våra boenden är städning inkluderat i priset, vilket då framgår i bekräftelsen.

För bokning av avresestäd & linne vänligen kontakta bokning@hemavan.nu och ange ditt bokningsnummer.

Parkering, motorvärmare & laddning av elbil

Vänligen läs informationen för just ditt boende om hur många parkeringsplatser stugan eller lägenheten har och ställ dig inte på någon annans parkering. Vissa boenden erbjuder parkering med tillgång till motorvärmare och laddning för elbil. Se information för respektive boende eller filtrera i sökfunktionen.

Vi hänvisar all elbilsladdning till Hemavans allmänna laddstolpar vilka för närvarande finns vid Bayhill/Ica och på Hemavans Fjällcenter. Självklart får du ladda din bil vid ditt boende om där finns en laddstolpe – men ladda inte hos grannen eller vid någon annans boende om du själv inte har hyrt den stugan eller lägenheten.
Det är dock inte tillåtet att ladda din elbil eller hybridbil från vanligt eluttag, motorvärmarstolpar  eller utanför stugan/lägenheten. Detta innebär brandfara. Överträdelse av förbudet debiteras en avgift på 3500 SEK samt kan leda till uppsägning av hyresavtalet. Hemavan Alpint har rätt att koppla ur er laddningskabel om den används för laddning av elfordon på annan plats än anvisad laddstolpeplats.

Släpvagnar och skotrar ska inte parkeras vid fastigheterna utan hänvisas till kommunens särskilda ställplatser för dessa fordon.

Släpvagns/ och skoterparkering i Hemavan

Avfallshantering

Vi tänker på miljön och förväntar oss att du som gästar Hemavan gör detsamma. Avfall ska sorteras, återvinningsstation (ÅVS) finns bakom reningsverket på vägen ner mot flygplatsen (Älvstigen).

Restavfall slänger du i de kärl som finns på ditt boendeområde se våra boendekartor.

Läs mer om sortering av avfall (länk till Storumans kommun web)  här

Wi-Fi

Flera av våra boenden har wi-fi. Nätverk och lösenord finner du i ditt ankomstmail eller i stugan (oftast på routern).

Husdjur

Det finns särskilda boenden där hundar/husdjur är tillåtet mot ett pristillägg. Se information för respektive boende eller filtrera i sökfunktionen.

Skoterkörning

Du som gäst behöver ta reda på om det är tillåtet att parkera och köra skoter i anslutning till ditt boende. I Hemavan råder ett generellt skoterförbud, men det finns dispens för vissa skoterspår vilket innebär att man får köra till vissa områden. Här kan du se kartan över skotertrafik i Hemavan .

Ta reda på vad som gäller innan du ger dig ut på fjället samt köp skoterledbevis (länk till Storumans kommun) HÄR.

Skoterledskarta 2024