Vårt kundlöfte

På Hemavan Alpint är vår vision tydlig: att bli Nordens mest hållbara och tillgängliga fjälldestination året runt. För att leva upp till det har vi skapat Vårt kundlöfte – en samling av våra löften till dig som gäst. Med vårt kundlöfte vill vi göra det enklare för dig, med fokus på hållbarhet, tillgänglighet och att varje gäst – stor som liten – ska känna sig väl omhändertagen.

Här hittar du våra 8 åtaganden för att göra din skidresa så bra som möjligt.

1. Hjälp i liften – alltid nära till hands

Alla våra medarbetare oavsett funktion eller roll är Fjällvärdar hos oss. Vi tar ansvar för våra gästers fjällupplevelse och den fjällmiljö vi vistas i. Vi är stolta, nyfikna och hjälpsamma. Det här – som vi valt att kalla Fjällvärdskapet  – grundar sig i ett gott medarbetarskap där vi stöttar och hjälper varandra. Du som gäst känner lätt igen oss i de blå jackor vi bär när vi  jobbar ute i skidområdet, vi finns här för dig och säkerställer en öppen, välkomnande och säker skidarena varje dag.

Fjällvärdskapet innebär till exempel att du som gäst alltid ska få den hjälp du behöver i liften. Vår personal finns alltid till hands för att hjälpa dig med allt från att komma på liften smidigt till att ge tips för en trygg och bekväm färd. Vi är här för att göra din skidupplevelse så enkel och rolig som möjligt – oavsett om du är nybörjare, van skidåkare eller bara behöver en extra hand.

2. Fri skidåkning & utrustning till våra hedersgäster

I Hemavan är våra yngsta – och äldsta gäster en mycket viktig del av vår fjällgemenskap. Vi har därför valt att välkomna er som våra Hedersgäster. Som hedersgäster åker ni som är barn 0-6 år och seniorer som fyllt 75 år gratis i alla våra liftar. Barn 0-3 år och personer som fyllt 75 år får dessutom låna utrustning utan kostnad, så att ni kan njuta av fjällens magi utan att behöva tänka på kostnader. Vår fjällrestaurang VIDE stärker erbjudandet ytterligare då vi bjuder på kaffe på maten till alla som har fyllt 75 år, och till alla 0-3 åringar kör vi halva priset på barnmenyn på VIDE.

LÄS MER OM VAD DET INNEBÄR ATT VARA HEDERSGÄST I HEMAVAN

3. En värmande brasa

Vi på Hemavan Alpint lovar att alltid ha eldstäderna redo för dig! Vi tänder eldar och erbjuder fri ved till alla våra gäster som vill grilla, värma sig eller bara njuta av stunden vid en sprakande eld. Oavsett om du vill ta en paus i skidåkningen, grilla något gott eller mysa med familj och vänner, ser vi till att elden väntar på dig.

4. Vi har köpt vår sista bensinskoter

I slutet av februari 2024 levererades våra två första elskotrar och knappt en månad senare tog vi beslutet att vi har köpt vår sista bensinskoter. Inför säsongen 24/25 fortsätter vi omställningen och byter ut ytterligare två bensinskotrar mot eldrivet. Under våren signerades även ett ”Pre Order Agreement” med den svenska elskotertillverkaren Vidde vilket innebär att vi förhoppningsvis inom en snar framtid får se Viddes hållbara och spektakulära elskotrar i Hemavans skidbackar. Att byta ut våra bensindrivna skotrar till elskotrar är ett led i vårt arbete med att minska våra utsläpp.

5. Vi kör med 100% förnyelsebart bränsle

Vi på Hemavan Alpint har sedan vintersäsongen 21/22 valt att tanka våra pistmaskiner med den förnybara dieseln, HVO100. Att byta från vanlig diesel till förnybart drivmedel har minskat våra utsläpp med 80 %. Bränsle till pistmaskinerna är det enskilt största utsläppsområdet inom driften. Att använda förnybar diesel är i en övergångstid ett viktigt steg mot minskade utsläpp och fossilfrihet när det gäller direkt påverkan.

FLER HÅLLBARHETSINITIATIV HITTAR DU HÄR

6. Busenkelt för barnfamiljen

Vi gör vårt bästa för att skapa en fjällupplevelse som är både smidigare och mer plånboksvänlig för barnfamiljer. Här kan du se några av våra initiativ för barnfamiljerna.

  • Alla barn upp till 6 år åker gratis och reducerade priser på liftkort till ungdomar 7-17.
  • Alla barn upp till 3 år lånar skidutrusning gratis
  • Barnmeny på ANDERS – 49 kr för hamburgare, pommestallrik och pannkakor. Halva priset för övriga rätter på menyn.
  • Halva priset på VIDEs barnmeny för alla barn upp till 3 år
  • Alla som besöker Hemavan under minst två dagar kan träffa vår favorit Lenny Lämmel
  • Lennys pulkabacke i Lämmellandet är öppen varje dag fram till kl. 21.
  • Vid alla våra knappliftar finns en lös knapplift som föräldrar kan låna för att hjälpa sina barn träna på att åka lift.
  • Oavsett nattens väder så garanterar vi att alla barnområden och skistreets prepareras en extra gång innan liftarnas öppning.
  • Alla barn som bestiger Lenny sommartopp får en glass i belöning efteråt.

7. Snabb och tydlig kommunikation

Vi på Hemavan Alpint lovar att varje dag göra vårt yttersta för att hålla alla våra liftar öppna, så att du kan få ut det mesta av din tid på fjället. Ibland kan dock väder och vind påverka, och när vi måste stänga en lift lovar vi att hålla dig informerad. Du hittar alltid aktuell information om orsaken till stängningen samt prognoser för öppning I vår pist- och väderrapport.

Vår ambition är att ge dig en trygg och härlig skidupplevelse – oavsett väder!

8. Vi lovar natursnö

Under perioden från säsongsöppning fram till jul använder vi främst producerad snö för att skapa bästa möjliga underlag. Efter jul är det istället mestadels natursnö som gäller i våra backar, vilket vi är stolta över. Och visste du att på fjället fungerar våra snöstaket som våra bästa ”snökanoner”? De hjälper oss att samla och bevara natursnön på ett naturligt och hållbart sätt.

Hos oss får du en genuin skidupplevelse där vi gör allt för att du ska få njuta av fjället som naturen skapade det.